עמוד הבית
מי אנחנו
פורומים ורשימת תפוצה
אלמנך שמי ישראל
אסטרו-לאב
ציוד לצפייה בשמיים
בנה במו ידיך
חדשות ומאמרים

 

אסטרו-לאב, פורטל האסטרונומיה למורים, תלמידים וחובבים

 
מושגי יסוד ופרקי מבוא באסטרונומיה
תרגולים למורים, תלמידים וחובבים
פעילויות אסטרונומות ציבוריות
 
 

פרקי מבוא באסטרונומיה

 

פרק א

כיפת השמים

תרגול מספר 2 - כיפת השמיים

 

 

 

  הכרת כיפת השמים

מטרת הפעילות:

עמוד  4, איור 1 - 2

מיקום ההסבר בגוף הספר:

 מקום פתוח (עדיפות לגג).

מקום ביצוע הפעילות:

מצפן

אביזרים נדרשים:

1

דרגת קושי

 

הגדרת נשוא הפעילות:

כדי להתמצא היטב בכיוונים של כיפת השמים שמעל, עלינו למצוא נקודות ייחוס שונות, לפיהן נוכל להעביר מידע על מיקומו של עצם על פני כיפת השמים לכל צופה וצופה.

הנקודות והכיוונים אותם נלמד במטרה זו הם:

האופק, הזניט, וארבע רוחות השמים - צפון, מזרח, דרום ומערב.

פרקי תרגול
 
 
זווית הראייה
 
כיפת השמיים
 
מערכת הקואורדינטות האופקית
 
הקטבים השמיימים
 
קואורדינטות משווניות
 
המצהר
 
זווית השעה
 
כוכבים סובבי קוטב
 
קטבים וקו המשווה השמיימי
 
קווי אורך ורוחב שמימיים
 
הכרת הקטבים השמימיים
 
הכרת קו המשווה השמיימי
 
כיפת השמיים הנראית מישראל
כיפת השמים במשך השנה
 

 

אופן התרגול:

יש לצאת אל החצר או הגג. רצוי למצוא  מקום בו רואים את האופק או את רובו של קו האופק.

האופק: קו האופק הוא הקו המקיף אותנו, בו השמים והקרקע 'נפגשים'. יש לבקש מהתלמידים לתאר תווי מתאר המונעים מאיתנו לראות את האופק כמעגל מושלם המקיף אותנו - בתים, הרים, עצים וכדומה.

הזניט: לאחר הכרת האופק, יש להגביה את המבט עד שאנו פוגשים את הזניט. הזניט זו הנקודה הגבוהה ביותר בכיפת השמים והיא מצויה מעל הראש.  יש לזכור - לכל צופה קיימת נקודת זניט משלו אם כי כאשר הצופים קרובים זה לזה ההבדל במיקום הזניט, בין צופה לצופה, זניח.

רוחות השמים: כעת, יש לפנות אל כיוון הצפון ולאתר אותו. רצוי להמחיש את הכיוון באמצעות תוואי נוף המצוי בכיוון הכללי של הצפון, רחוק ככל האפשר. לאחר מכן, יש לנוע רבע סיבוב ימינה, זהו כיוון מזרח. שוב, יש למצוא תוואי נוף רחוק כדי להתוות את הכיוון לתלמידים. כעת, לנוע רבע סיבוב נוסף ימינה, זהו הדרום. לאחר מכן, רבע סיבוב נוסף ימינה - זהו המערב.  לבסוף, רבע סיבוב אחרון ימינה וחזרנו אל הצפון.