עמוד הבית
מי אנחנו
פורומים ורשימת תפוצה
אלמנך שמי ישראל
אסטרו-לאב
ציוד לצפייה בשמיים
בנה במו ידיך
חדשות ומאמרים

 

אסטרו-לאב, פורטל האסטרונומיה למורים, תלמידים וחובבים

 
מושגי יסוד ופרקי מבוא באסטרונומיה
תרגולים למורים, תלמידים וחובבים
פעילויות אסטרונומות ציבוריות
 
 

פרקי מבוא באסטרונומיה

 

פרק א

כיפת השמים

תרגול מספר 3 - מערכת הקואורדינטות האופקית

 

 

 

 מערכת הקואורדינטות האופקית

מטרת הפעילות:

עמוד  4, איור 1 - 3

מיקום ההסבר בגוף הספר:

בחצר, בשעות היום סביב התאריכים יט - כד בחודש העברי.

מקום ביצוע הפעילות:

 מצפן.

אביזרים נדרשים:

1

דרגת קושי

 

הגדרת נשוא הפעילות:

מערכת הקואורדינטות האופקית, היא המערכת לפיה אנו מוצאים את מיקומו של עצם כלשהו על פני כיפת השמים, ביחס לאופק ולצפון.

כדי להתחיל את הפעילות, יש למצוא את כיוון הצפון ולתארו לתלמידים בעזרת תוואי נוף מרוחק, ככל היותר, המצוי בכיוון הצפון.

פרקי תרגול
 
 
זווית הראייה
 
כיפת השמיים
 
מערכת הקואורדינטות האופקית
 
הקטבים השמיימים
 
קואורדינטות משווניות
 
המצהר
 
זווית השעה
 
כוכבים סובבי קוטב
 
קטבים וקו המשווה השמיימי
 
קווי אורך ורוחב שמימיים
 
הכרת הקטבים השמימיים
 
הכרת קו המשווה השמיימי
 
כיפת השמיים הנראית מישראל
כיפת השמים במשך השנה
 

שלב ראשון: יש לבקש מהתלמידים לתאר מיקום של גופים שונים על מעגל האופק, בעזרת כיווני רוחות השמים - מזרח, צפון, דרום ומערב ולאחר מכן בכיווני הביניים - צפון מזרח, דרום מערב וכדומה.

שלב שני - יש לתרגם את כיווני רוחות השמים במושגי מעלות קשת: מזרח - אזימוט 90 מעלות, הדרום אזימוט 180 מעלות, המערב באזימוט 270 מעלות והצפון באזימוט 0 (360) מעלות.

שלב שלישי -  יש למצוא את הירח באמצעות המחשבון האסטרונומי שבאתר. לאחר שמצאנו את הירח, נתאר את מיקומו של הירח במונחים של אזימוט והגבהה מעל האופק.  למדידת זווית ההגבהה, ניתן להיעזר במדידת הזווית באמצעות אצבעות היד, כמתואר בפעילות  א - 1.

תוספת - ניתן להעביר את הפעילות לשעות הערב ולתאר בעזרת המערכת האופקית את מיקומם של כוכבים על פני כיפת השמים.