עמוד הבית
מי אנחנו
פורומים ורשימת תפוצה
אלמנך שמי ישראל
אסטרו-לאב
ציוד לצפייה בשמיים
בנה במו ידיך
חדשות ומאמרים

 

אסטרו-לאב, פורטל האסטרונומיה למורים, תלמידים וחובבים

 
מושגי יסוד ופרקי מבוא באסטרונומיה
תרגולים למורים, תלמידים וחובבים
פעילויות אסטרונומות ציבוריות
 
 

פרקי מבוא באסטרונומיה

 

פרק א

כיפת השמים

תרגול מספר 4 - הקטבים השמימיים

 

 

 

הקטבים השמימיים וזיהוי כוכב הצפון

מטרת הפעילות:

עמודים 4 - 5

מיקום ההסבר בגוף הספר:

בחצר, בשעות הערב.

מקום ביצוע הפעילות:

 מצפן

אביזרים נדרשים:

1

דרגת קושי

 

הגדרת נשוא הפעילות:

הקוטב השמימי, הוא המשכו של ציר הסיבוב של כדור הארץ. אם נדמיין לעצמנו קו, העובר דרך שני הקטבים של כדור הארץ, הוא יחצה את כיפת השמים בקטבים השמימיים.  ישראל, מצויה  32 מעלות צפונה מקו  המשווה. הפעילות מתבצעת בערב תחת כיפת השמים ומטרתה הפעילות היא מציאת כוכב הצפון בשמים.

פרקי תרגול
 
 
זווית הראייה
 
כיפת השמיים
 
מערכת הקואורדינטות האופקית
 
הקטבים השמיימים
 
קואורדינטות משווניות
 
המצהר
 
זווית השעה
 
כוכבים סובבי קוטב
 
קטבים וקו המשווה השמיימי
 
קווי אורך ורוחב שמימיים
 
הכרת הקטבים השמימיים
 
הכרת קו המשווה השמיימי
 
כיפת השמיים הנראית מישראל
כיפת השמים במשך השנה
 

שלב ראשון: יש לזהות את כיוון הצפון וכן לזהות ולציין מספר כוכבים זוהרים אחרים, כלשהם בשמים ואת מיקומם יחסית לאופק (אזימוט והגבהה). לצורך זה, אפשר להשתמש גם בירח, אם וכאשר הוא נראה בשמים.

 

לאחר שזיהינו את כיוון הצפון, יש להגביה את המבט ולזהות את כוכב הצפון. כוכב הצפון נראה כמעט במחצית הגובה בין האופק לזניט והוא בודד במיקומו בשמים ואין לידו כוכבים זוהרים נוספים.

 

שלב שני: יש למדוד  את גובהו של כוכב הצפון מעל האופק בעזרת 'שיטת כף היד'  שתוארה בתרגול א - 1.

מהו הגובה הזוויתי שהתקבל?  יש להשוות את הגובה שהתקבל עם קו הרוחב של ישראל.

 

שאלות מחשבה -

 

מה היה גובהו של כוכב הצפון לו היינו מצויים בקוטב הצפוני

מה היה גובהו לו היינו מצויים על קו המשווה?

האם היינו רואים את כוכב הצפון לו היינו מצויים בקוטב הדרומי?

 

שאלת רשות - האם ניתן למצוא קשר בין קו הרוחב של הצופה לבין גובהו של כוכב הצפון מעל האופק?

 

שלב שלישי: בסיום התרגול, כשעה  לאחר תחילתו, יש לחזור ולזהות את יתר הכוכבים הזוהרים שציינו בתחילת התרגיל, ולענות על השאות הבאות:

 

האם יתר הכוכבים שינו את מיקומם יחסית לתחילת התרגיל?

האם כוכב הצפון שינה את מקומו על פני כיפת השמים?

 

רצוי לחזור שוב על השלב השלישי לאחר שעה  ולענות שוב על השאלות.