![]() |
|||||||
![]() |
![]() |
|||||||||||||
|
||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|||||||||||
פרקי מבוא באסטרונומיה |
|
|||||||||||||
הגדרת נשוא הפעילות: כידוע, כדור הארץ סובב סביב השמש ובה בעת גם סובב סביב צירו. כתוצאה מכך, קיימות שתי מערכות זמן שונות: היממה, הנגרמת כתוצאה מסיבוב כדור הארץ סביב השמש והשנה, הנגרמת כתוצאה מסיבוב כדור הארץ סביב השמש. |
פרקי תרגול
|
|||||||||||||
|
||||||||||||||
בתרגיל
זה, ננסה למדוד את אורך היממה השמשית, הוא פרק הזמן בו השמש צוהרת. את
הפעילות רצוי לעשות בשעות הצהריים, סביב השעה 11:40 (בשעה 12:40 בתקופה
בה מונהג שעון קיץ). פעילות זו הינה פעילות
מתמשכת, כלומר, יש להתחיל אותה סמוך ככל האפשר לתחילת שנת הלימודים ולסיימה
סמוך לסופה. הערה
- את התרגיל יש לבצע במקביל עם תרגיל ב - 2. שלב
ראשון: יש לבחור עמוד כלשהו החצר, רצוי שעוביו יהיה קטן ככל האפשר וכי
הוא יהיה מוצב על משטח שניתן לסמן עליו. גובהו של העמוד יהיה בין מטר ומטר
וחצי. שלב
שני - יש להמתין בדיוק לשעה 11:40 בצהריים ואז לסמן על הרצפה את קו הצל שמטיל העמוד. יש לסמן על הקו
סימן שיהיה במרחק של 100 ס"מ בדיוק מהעמוד (ראה איור). שלב
שלישי - ביום המחרת,
יש להמתין שוב לשעת הצהריים ולציין
בדיוק את הזמן (בדיוק של דקה), בו צל העמוד מתלכד עם הקו
שסומן ביום הקודם. הפרש הזמן
המתקבל בין 2 המדידות הוא אורך היממה השמשית. יש לחזור
על המדידה אחת לשבוע, כאשר המדידה מבוצעת תמיד ברגע בו צל העמוד מתלכד עם
הקו המסומן על הרצפה. את התוצאות יש להעלות על גרף שנתי שיתאר את אורך היממה השמשית ביחס לתאריך. שאלת
מחשבה (רשות): האם אורך
היממה השמשית יהיה זהה לאורך כל השנה? בדקו
את הגרף: האם ישנה חוקיות מסוימת לגבי הפרש הזמנים של התלכדות
הצל לשעה 11:40? מהו ההפרש
המרבי ובאיזה תאריך הוא קורה? מהו ההפרש המזערי ובאיזה תאריך הוא קורה? |
||||||||||||||
![]() |