עמוד הבית
מי אנחנו
פורומים ורשימת תפוצה
אלמנך שמי ישראל
אסטרו-לאב
ציוד לצפייה בשמיים
בנה במו ידיך
חדשות ומאמרים

 

אסטרו-לאב, פורטל האסטרונומיה למורים, תלמידים וחובבים

 
מושגי יסוד ופרקי מבוא באסטרונומיה
תרגולים למורים, תלמידים וחובבים
פעילויות אסטרונומות ציבוריות
 
 

פרקי מבוא באסטרונומיה

 

פרק ב

עונות השנה

תרגול מספר 2 - מדידת משוואת הזמן

 

  מדידת משוואת הזמן

מטרת הפעילות:

עמוד 13 איורים 6-2, 7-2, 8-2.

מיקום ההסבר בגוף הספר:

בחצר

מקום ביצוע הפעילות:

עמוד, סרגל

אביזרים נדרשים:

1

דרגת קושי

 

הגדרת נשוא הפעילות:

בתרגיל הקודם, מצאנו דרך למדוד את אורך היממה השמשית, קרי, פרק הזמן החולף בין שני מעברים של השמש בשמים. בתרגיל זה, ננסה לענות על השאלה - האם אורך היממה השמשית זהה?

פרקי תרגול
 
 
מדידת אורך היממה השמשית
 
מדידת משוואת הזמן
 
בניית אנלמת השמש
 
עונות השנה
 
נטייתה המשתנה של השמש במשך השנה
 
מישור המילקה
 
הכרת המושג נקיפת הקטבים
 
מיקום השמש על כיפת השמים ועונות השנה
 
גלגל המזלות
 
השפעת קרינת השמש על עונות השנה

את הפעילות נעשה בצורה מעט שונה מאשר התרגיל הקודם, אך נסתמך עליו.

גם פעילות זו הינה פעילות מתמשכת, כלומר, יש להתחיל אותה סמוך ככל האפשר לתחילת שנת הלימודים ולסיימה סמוך לסופה.

שלב ראשון: יש להתחיל את התרגיל באותו היום שבו אנו מתחילים את תרגיל ב - 1.

שלב שני - למחרת היום, יש להמתין בדיוק לשעה 11:40 ולסמן היכן מוטל קו הצל. יש למדוד מהו המרחק שבין הצל לבין הקו אותו סימנו בתחילת התרגיל. את המדידה יש לבצע במרחק של מטר מהעמוד (לשם כך, ניעזר בסימן שסימנו ביום הראשון). כמו כן, יש לציין אם הצל מצוי מזרחית לקו או מערבית.

שלב שלישי - יש לחזור על המדידה מדי שבוע בשעה 11:40 בדיוק בצהריים. אם מונהג שעון חורף, יש לבצע את המדידה בשעה 12:40 בדיוק.

את התוצאות יש להעלות על גרף.

 
 

שאלות:

האם קיים קשר בין התוצאות שקיבלנו בתרגיל זה לבין התוצאות שקיבלנו בתרגיל ב - 1?

בדקו את הגרף: האם ישנה חוקיות מסוימת לגבי ההפרש בין הצל לקו המסומן?

מהו ההפרש המרבי ובאיזה תאריך הוא קורה?

מהו ההפרש המזערי ובאיזה תאריך הוא קורה?