עמוד הבית
מי אנחנו
פורומים ורשימת תפוצה
אלמנך שמי ישראל
אסטרו-לאב
ציוד לצפייה בשמיים
בנה במו ידיך
חדשות ומאמרים

 

אסטרו-לאב, פורטל האסטרונומיה למורים, תלמידים וחובבים

 
מושגי יסוד ופרקי מבוא באסטרונומיה
תרגולים למורים, תלמידים וחובבים
פעילויות אסטרונומות ציבוריות
 
 

פרקי מבוא באסטרונומיה

 

פרק ב

עונות השנה

תרגול מספר 6 - המחשת המושג מישור המילקה

 

המחשת מושג 'מישור המילקה'

מטרת הפעילות:

עמוד  11

מיקום ההסבר בגוף הספר:

בכיתה

מקום ביצוע הפעילות:

גלובוס, סימולטור מערכת השמש, מודל הכדור השמימי

אביזרים נדרשים:

3

דרגת קושי

 

הגדרת נשוא הפעילות:

בתרגילים  ב - 4  וב - 5 ראינו כיצד משתנה מיקום השמש על כיפת השמים. בתרגיל זה נראה מהו המסלול המדומה של השמש על פני כיפת השמים (הנובע מתנועת כדור הארץ סביב השמש).

מסלול זה מכונה - מישור המילקה.

פרקי תרגול
 
 
מדידת אורך היממה השמשית
 
מדידת משוואת הזמן
 
בניית אנלמת השמש
 
עונות השנה
 
נטייתה המשתנה של השמש במשך השנה
 
מישור המילקה
 
הכרת המושג נקיפת הקטבים
 
מיקום השמש על כיפת השמים ועונות השנה
 
גלגל המזלות
 
השפעת קרינת השמש על עונות השנה

שלב ראשון - זהה על פני גלובוס כדור הארץ את הנקודות וקווי הרוחב הבאים - קטבים, קו המשווה, ישראל, חוג הסרטן וחוג הדלי.

שלב שני - זהה על פני כיפת השמים את הנקודות הבאות - הקטבים השמימיים, קו המשווה השמימי.

שלב שלישי - החל להריץ את הסימולטור ועקוב אחר תנועת  השמש על פני כיפת השמים החל מנקודת האביב לכל הכיוונים.

שאלות

תאר את מסלול השמש בשמים.

האם מסלול השמש נטוי ביחס למישור המילקה? אם כן, מהי לדעתך זווית הנטייה ומהי הסיבה לנטייה?

היכן הנקודה הגבוהה ביותר של מישור המילקה? היכן הנקודה הנמוכה ביותר? היכן מתלכד מישור המילקה עם קו המשווה השמימי?

מהו הקשר בין חוג הסרטן וחוג הדלי לבין תנועת השמש בשמים?